Zbudowanie dobrej strony internetowej to zadanie trudniejsze niż może się wydawać. Zaczynamy zadawać sobie pytania; jak powinna wyglądać strona internetowa, co powinna zawierać oraz co sprawi, że nasza strona www będzie atrakcyjna i chętnie odwiedzana przez klientów.


Możemy zdecydować się na zbudowanie strony “od zera”, z pomocą systemu CMS lub z pomocą popularnych hostingów. Każde z tych rozwiązań posiada wady i zalety, które powinniśmy rozważyć pod kątem tego, jaką rolę ma pełnić nasza strona.


Wielość rozwiązań i możliwości może wydawać się początkowo przytłaczająca, dlatego postanowiliśmy stworzyć ten krótki tekst, który mamy nadzieję okaże się pomocny.

Czytając nasz poradnik dowiesz się co zrobić, by stworzyć skuteczną i efektywną stronę internetową


1. Zacznij od wyznaczenia celu


Na początku powinieneś zastanowić się jaki cel ma mieć Twoja strona internetowa. Do czego ma służyć? Jakie korzyści ma przynieść użytkownikowi? Gdy odpowiesz sobie na te pytania projektowanie strony będzie zdecydowanie prostsze - teraz możesz określić jakie elementy powinna ona zawierać.


Chcesz założyć bloga? Twoim celem będzie osiągnięcie możliwie jak najwyższej liczby odsłon. Prowadzenie strony www firmy wiąże się z pozyskiwaniem nowych klientów.


Pamiętaj także o konieczności monitorowania stopnia realizacji postawionych celów - zdecyduj kiedy i w jaki sposób będziesz kontrolował postępy. W ich osiągnięciu pomocna będzie optymalizacja strony pod wyszukiwarkę. SEO to procesy związane z budowaniem widoczności strony i jej pozycji w rankingu. Składają się na nie działania off i on-page. Pierwsze związane są z przykładowo linkami prowadzącymi do strony (backlinkingiemi), on-page SEO to między innymi rozmieszczenie treści na stronie.


2. Content - czyli o czym pisać?

Content to nic innego jak treści, które publikujemy na naszej stronie www. To z pozoru łatwe zadanie, jednak w praktyce stworzenie tekstu, który zainteresuje i przyciągnie odbiorcę jest dużo bardziej skomplikowane.


W tym wszystkim pomogą nam treści SEO friendly - wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych (pamiętajmy o wcześniejszym researchu), przyciągający uwagę tytuł i ciekawe nagłówki, przedstawienie tematu w możliwie najprostszej formie, zoptymalizowany adres URL - to tylko kilka sposobów na poprawienie pozycjonowania naszej strony.


By content marketing okazał się skuteczny powinniśmy wiedzieć dokładnie jakie treści chcemy umieścić na stronie, do kogo chcemy pisać - jaka jest nasza grupa docelowa. Dobrze przygotowany, ciekawy i regularnie aktualizowany content przyciąga nowych użytkowników.


3. Ścieżka użytkownika

Ścieżka użytkownika pozwala na skuteczniejszą analizę i optymalizację ruchu na stronie poprzez efektywne przeprowadzenie po niej użytkownika. Klarowny podział strony, umieszczenie CTA (wezwania do działania) w widocznym miejscu, a przede wszystkim stwórz możliwość zadania pytania - czat lub możliwość wysłania pytania poprzez formularz zdecydowanie ułatwią poruszanie się po stronie i uczynią ją przyjazną dla użytkownika.


W śledzeniu ścieżki użytkownika przydatny jest Google Analytics - ułatwi on określenie jakie treści czytają odbiorcy, jak długo pozostają na stronie, kiedy ją opuszczają. Analiza pozyskanych danych pozwoli na stworzenie miejsca, które będzie odpowiadać potrzebom odwiedzających.


4. Pomyśl o UX

To podstawowe zagadnienie związane z projektowaniem stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. Polega na projektowaniu pozytywnych doświadczeń użytkownika, które skutkują wzrostem sprzedaży, pozyskaniem nowych klientów lub pomagają w osiągnięciu innego celu, który przed sobą postawiliśmy. UX to odpowiedź na pytania takie jak: co zrobić, by odwiedzający polecił naszą stronę swoim znajomym, jak ułatwić mu poruszanie się po stronie, jak zachęcić do założenia konta lub zapisania się do newslettera? User experience dzięki budowaniu pozytywnych skojarzeń zachęca odbiorcę do ponownego odwiedzenia naszej strony internetowej.


5. Pamiętaj o użytkownikach mobilnych

Aktualnie coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego tak ważne jest by Twoja strona była przystosowana do ekranu smartfona lub tabletu. Teraz, gdy już wiesz jak duże znaczenie ma UX podczas tworzenia strony internetowej powinieneś zadbać także o odbiorców mobilnych. Strony responsywne oraz mobilne to odpowiedź na potrzeby takich użytkowników.


Wiemy jak ważne jest podążanie za aktualnymi trendami, dlatego w Smart Mobile House tworzymy nowoczesne i profesjonalne strony www. Nie korzystamy z gotowych szablonów, dbamy o każdy szczegół tak, by stworzona przez nas strona była wyjątkowa i przykuwała uwagę odbiorcy. Warto również pamiętać, że ogromną zaletą stron responsywnych jest chociażby brak konieczności tworzenia kilku wersji strony oraz jest to sposób rekomendowany przez Google - strona www jest łatwiejsza do znalezienia dla wyszukiwarki, co oznacza wyższe pozycjonowanie.


Mamy nadzieję, że nasz poradnik okazał się pomocny, gdy zmagasz się z tworzeniem strony internetowej. To twoja wizytówka w internecie, która może przesądzić o decyzji zakupowej lub współpracy, dlatego warto być świadomym przewagi, jaką może zapewnić dobrze zaprojektowana strona internetowa.


Autor: Karolina Rusinowicz